türkçe'ye öneribilim
 olarak çevrilmiş. bulgar psikoterapist dr. georgi lozanov'un
 geliştirdiği bir öğretme metodu. bu metod bir çok alanda kullanılmış 
olmasının yanında en çok yabancı dil öğreniminde kullanılmıştır. 
lozanov'a göre bu metodla geleneksel (standart) yöntemlere göre yabancı 
dilin üç ila beş kat daha hızlı öğretilmesi mümkündür. 
uygulama 
kısaca şöyledir:
sınıfın fiziksel ortamı öğrencinin kendini rahat
 hissetmesi açısından çok  önemlidir. eğitimli öğretmenler tarafından 
sanat ve müziği de içeren bir çok teknik kullanılır.
suggestopedia 
dersleri ilk başta; deşifre etme, konser seansı ve işleme olmak üzere üç
 aşamadan oluşuyordu. 
deşifre etme: öğretmen okuma parçası ile 
ilgili gramer yapısını anlatır ve kelimeleri açıklar.
konser 
seansı (aktif ve pasif): aktif bölümde öğretmen parçayı normal hızda 
okur, bazen bazı kelimeleri vurgular, ve öğrenci sadece takip eder. 
pasif bölümde arka planda hafif bir sesle klasik müzik çalarken öğrenci 
rahatlar ve sakince öğretmeni dinler.
işleme: öğrenciler tiyatro,
 şarkı veya oyun yoluyla öğrendiklerini tamamlarlar.
bir çok 
deneyimden sonra dört aşamalı bir metod geliştirildi: giriş, konser 
seansı, işleme ve üretim.
giriş: öğretmen kelime ve gramer 
yapısını talimat şeklinde analiz etmek yerine metaryeli daha eğlenceli 
bir şekilde tanıtıyor.
konser seansı (akitf ve pasif): aktif 
bölümde öğretmen seçilen müzil çalarken parçayı tonlayarak okuyor. 
duruma göre, öğrenciler de metini öğretmenle birlikte okuyorlar, sadece 
öğretmen belirli zamanlarda durduğunda kulak veriyorlar. pasif seans 
daha da sakin bir şekilde yapılıyor.
işleme: öğrenciler, öğretmen
 daha çok danışman gibi davranırken, şarkı söylüyor ve oyunlar 
oynuyorlar.
üretim: öğrenciler spontan şekilde birbirleriyle 
iletişme geçerek öğretmenin herhangi bir düzeltme veya müdahalesi 
olmaksızın (öğretilen dili) konuşuyorlar.
ogrencilerde "learning barrier" diye tabir edilen ogrenmeye ket vuran 
soyut engeller vardir. bu engeller, ogrencinin kendisinin basarisiz 
olacagini, yapamayacagini dusundurur. iste bu engeller kaldirilinca 
ogrenme daha etkili gerceklesir. ogrenmenin temel ilkesi hata yapmaktir,
 hata yaparak ogrenmektir. yapilan yanlislardan dogrular kesfetmek 
ogrenciye kalmistir.
mevzu bahis engellerin kaldirilmasi icin 
sinif ortaminin gerektigi sekilde duzenlenmesi lazimdir. sinifta belli 
temel dilbilgisi iceren posterler,(orn: subject/object/possessive 
pronouns) ogrenilen dilin anavatani ile ilgili bir kac resim (orn: 
buckhingam palace) vs. asili bir ortam. bu metodun asil amaci varolan 
ogrenme engellerini kaldirmak oldugu icin sanat iyi bir ogretme 
aracidir. drama, sarki soyleme, vs. etkinlikler arasindadir. 
ogrenmeyi
 zevkli hale getirerek motivasyon ust duzeyde tutulursa istenilen 
ogrenme gerceklesir der bu metod.
GEORGİ LOZANOV 22 temmuz 1926da sofya'da doğmuş olan bulgar eğitimci ve psikiyatrist. 1960ların başında başladığı telkin üzerine yaptığı çalışmalarla suggestopediayı geliştirmiştir. sugestopedia teorisi ve uygulaması unesco tarafından 1970lerin sonlarında incelenmiş ve etkili olduğu kanıtlanmıştır.(unesco'nun raporu  ve tavsiye mektubu)
lozanov'un teorisi ve uygulaması daha sonra batıda biyolojik geri bildirim, nefes alma ve gözünde canlandırma teknikleri ile geliştirilmiştir ve hızlandırılmış dil eğitimi alanında başarıyla uygulanmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder