türkçe'ye öneribilim
olarak çevrilmiş. bulgar psikoterapist dr. georgi lozanov'un
geliştirdiği bir öğretme metodu. bu metod bir çok alanda kullanılmış
olmasının yanında en çok yabancı dil öğreniminde kullanılmıştır.
lozanov'a göre bu metodla geleneksel (standart) yöntemlere göre yabancı
dilin üç ila beş kat daha hızlı öğretilmesi mümkündür.
uygulama
kısaca şöyledir:
sınıfın fiziksel ortamı öğrencinin kendini rahat
hissetmesi açısından çok önemlidir. eğitimli öğretmenler tarafından
sanat ve müziği de içeren bir çok teknik kullanılır.
suggestopedia
dersleri ilk başta; deşifre etme, konser seansı ve işleme olmak üzere üç
aşamadan oluşuyordu.
deşifre etme: öğretmen okuma parçası ile
ilgili gramer yapısını anlatır ve kelimeleri açıklar.
konser
seansı (aktif ve pasif): aktif bölümde öğretmen parçayı normal hızda
okur, bazen bazı kelimeleri vurgular, ve öğrenci sadece takip eder.
pasif bölümde arka planda hafif bir sesle klasik müzik çalarken öğrenci
rahatlar ve sakince öğretmeni dinler.
işleme: öğrenciler tiyatro,
şarkı veya oyun yoluyla öğrendiklerini tamamlarlar.
bir çok
deneyimden sonra dört aşamalı bir metod geliştirildi: giriş, konser
seansı, işleme ve üretim.
giriş: öğretmen kelime ve gramer
yapısını talimat şeklinde analiz etmek yerine metaryeli daha eğlenceli
bir şekilde tanıtıyor.
konser seansı (akitf ve pasif): aktif
bölümde öğretmen seçilen müzil çalarken parçayı tonlayarak okuyor.
duruma göre, öğrenciler de metini öğretmenle birlikte okuyorlar, sadece
öğretmen belirli zamanlarda durduğunda kulak veriyorlar. pasif seans
daha da sakin bir şekilde yapılıyor.
işleme: öğrenciler, öğretmen
daha çok danışman gibi davranırken, şarkı söylüyor ve oyunlar
oynuyorlar.
üretim: öğrenciler spontan şekilde birbirleriyle
iletişme geçerek öğretmenin herhangi bir düzeltme veya müdahalesi
olmaksızın (öğretilen dili) konuşuyorlar.
ogrencilerde "learning barrier" diye tabir edilen ogrenmeye ket vuran
soyut engeller vardir. bu engeller, ogrencinin kendisinin basarisiz
olacagini, yapamayacagini dusundurur. iste bu engeller kaldirilinca
ogrenme daha etkili gerceklesir. ogrenmenin temel ilkesi hata yapmaktir,
hata yaparak ogrenmektir. yapilan yanlislardan dogrular kesfetmek
ogrenciye kalmistir.
mevzu bahis engellerin kaldirilmasi icin
sinif ortaminin gerektigi sekilde duzenlenmesi lazimdir. sinifta belli
temel dilbilgisi iceren posterler,(orn: subject/object/possessive
pronouns) ogrenilen dilin anavatani ile ilgili bir kac resim (orn:
buckhingam palace) vs. asili bir ortam. bu metodun asil amaci varolan
ogrenme engellerini kaldirmak oldugu icin sanat iyi bir ogretme
aracidir. drama, sarki soyleme, vs. etkinlikler arasindadir.
ogrenmeyi
zevkli hale getirerek motivasyon ust duzeyde tutulursa istenilen
ogrenme gerceklesir der bu metod.
GEORGİ LOZANOV 22 temmuz 1926da sofya'da doğmuş olan bulgar eğitimci ve psikiyatrist. 1960ların başında başladığı telkin üzerine yaptığı çalışmalarla suggestopediayı geliştirmiştir. sugestopedia teorisi ve uygulaması unesco tarafından 1970lerin sonlarında incelenmiş ve etkili olduğu kanıtlanmıştır.(unesco'nun raporu ve tavsiye mektubu)
lozanov'un teorisi ve uygulaması daha sonra batıda biyolojik geri bildirim, nefes alma ve gözünde canlandırma teknikleri ile geliştirilmiştir ve hızlandırılmış dil eğitimi alanında başarıyla uygulanmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder